moos'made
adj.

made, prepared or pimped by Moos: a moosmade stamp

23 september 2010

IkeaMarktplaatsRetroJurkje

Voordat wij vorig jaar naar ons nieuwe huis verhuisden, hadden we plannen voor een echte retrokamer voor onze toen nog 3 jarige dochter. Met oranje, bruin en geel dus... Dat plan hebben we echter gewijzigd toen bleek dat zij aan iedereen vertelde dat ze zo blij was dat haar nieuwe kamer roze ging worden ;-) Het werd uiteindelijk een compromis van veel wit met oranje én roze! Met muurstickers van Zuuz!

Toen had ik echter op Marktplaats al een heel leuk lapje stof gekocht dat nu dus nog steeds functie-loos in mijn kast lag. Maar daar is verandering in gekomen, want vandaag heeft onze dochter het in de vorm van een jurkje aan naar school!

(En nee, ik heb haar niet gevraagd te poseren als een volleerd model hahaha)

Het patroon en tips vond ik op de weblogs van Leven met Liv en Prutsen. Daar staan al behoorlijk wat tips bij, maar ik heb er nog een paar! Voor velen wellicht overbodig, maar ik had ze graag van te voren gehad ;-)
  • Als je een bestaand jurkje gebruikt als voorbeeld, houd er dan rekening mee dat er een soort overlap moet zijn op de schouders, anders kun je er geen knopen meer op zetten! Ik deed dat niet en heb er drukknopen op gezet die net iets minder ruimte innemen... minder mooi vind ik en het jurkje zit op de schouders dus ook strakker dan gepland... iemand tips hoe ik de schouderdelen mooi kan "verlengen"???
  • Nadat je beide delen met de goede kant van de stof aan elkaar hebt genaaid, moet je het jurkje binnenste buiten keren. Dat kan door een aantal cm open te laten... ik liet ca. 8 cm open, dat was ruim voldoende voor de redelijk dikke stof.
  • Zorg dat de stoffen gewassen en gestreken zijn voordat je het patroon overneemt! Het maakt het werken ermee nauwkeuriger en makkelijker! Ook tussendoor strijken is zo nu en dan gewenst! (Bijvoorbeeld nadat de jurk binnenste buiten is gekeerd en het tijd is om de rand helemaal rondom te stikken.)
  • Het is heel belangrijk dat je alle delen die enigszins (afge)rond zijn, nadat je ze aan elkaar hebt genaaid, inknipt voordat je de jurk binnenste buiten (of beter gezegd: buitenste binnen) keert. Dit voorkomt dat de stof gaat trekken. Hier staat het met tekening uitgelegd onder de titel "het bijknippen van de naden"!
Nog wat info...
  • Het jurkje is op 4 manieren te dragen! Overslag voor of achter en dan kun je ook nog kiezen welke stof aan de buitenkant zit!
  • Kranten-papier werkt ook prima als patroonpapier.
  • De BarbaBob-applicatie heb ik bij H&M gekocht. Een setje van 3 verschillende kost € 2,95 als ik me niet vergis. Als je een Barbapapa-fan bent, moet je echt even gaan kijken, ze hebben nog veel meer Barbapapa-leuks voor kinderen!
  • De oranje stof komt van Ikea en kost maar € 2,49 per meter! En ooooh, wat moet ik me daar toch inhouden elke keer... zoveel leuke stoffen... hieronder mijn buit van een paar dagen geleden... twee soorten tafelzeil met stippen, een superleuk nijlpaarden-stofje en de hierboven beschreven oranje stof:
Enne... het is nog t/m 30 september mogelijk om mee te doen aan mijn give-away! En er zijn nog een paar hele leuke give aways... die heb ik er inmiddels bij gezet!

8 opmerkingen:

  1. Wat een leuk jurkje! Het stofje lijkt erg veel op mijn gordijnen van vroeger.
    Ik wil dat jurkje ook nog eens maken en was al benieuwd of het ook bij wat grotere meisjes leuk is en ja dus. Dank je voor de extra tips!
    Ikea is soms heel gevaarlijk om naar toe te gaan...;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh my God!!!! Wij zitten zoooo op dezelfde golflengte!
    Soms is het toch even schrikken hoe zeer mensen op elkaar kunnen lijken.
    Mijn dochtertje heeft wel degelijk een retrokamer (maar dan oranje, groen, geel behangpapier met die concentrische cirkels) + the thema barbapapa!!! Ik moet dringend naar de h en m gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ook net zo'n 'gordijn' geruild. Helemaal mijn ding. Alleen ook niet zo het ding van de dochter. Die wil liever ook roze op haar kamer, maar nu een nieuwe kamer krijgt, komt er geen roze meer aan de muren. Alleen nog accessoires die met de loop der jaren wel gaan verdwijnen.
    Leuke muurstickers, trouwens. En dat oranje is fel maar fantastisch!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. MOOI, die jurk!

    Ik ga morgen naar Ikea en door jouw berichtje heb ik er nog meer zin in gekregen. 'k Wist trouwens niet dat ze tafelzeil hadden!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, kosten die Ikea-stofjes maar 2,49 euro/meter bij jullie?
    In onze Ikea zijn die 4 euro/meter.

    Die muur is prachtig! Die stickertjes... zo leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Bloem - ja, dit is ook vast ooit een gordijn geweest ;-)

    @Madame Pip - wat grappig dat wij de zelfde keuzes lijken te maken! (Of net niet in het geval van de retrokamer...) Was dus erg benieuwd naar jouw blog, maar dat blijkt nog leeg. Ben benieuwd waarom!

    @Oontje - er zijn op Marktplaats ook wel roze-paarse retrostofjes te krijgen! Tip?! ;-)
    Linkje is een beetje lang hahahaha:
    http://kopen.marktplaats.nl/search.php?tab_adcount=3&ds=to%3A1%3Bdi%3A%3Blt%3Azip%3Bsfds%3A1%3Bpt%3A0%3Bmp%3Anumeric%3Blx%3A132236%3Bly%3A456282%3Bkw%3Astof%2520roze%2520paars%2520retro%3Bosi%3A2&srt=dd&u=&g=&f=&pp=&vs=&ts_category_default=&pts=&t=&p=1&stop_force_description_search=&s=&show_thumbnails=1&show_summary=1&from_searchbox_advanced=1&q=stof+roze+paars+retro&g=nol1&qsf=0&postcode=3544ZA&distance=&search=Zoek&ts=on

    @Kamielandodille - veel plezier bij de Ikea! En ja, ook tafelzeil dus... maar wel erg dun zeil hoor, niet zo dik als zeil van Kitsch Kitchen bijvoorbeeld.

    @Ella Montella - Joh, wat raar dat die stof duurder is bij jullie! Heb even de twee sites gecheckt en zag dat sommige stoffen zelfs meer dan 2 x zo duur zijn!!! Is dat zo omdat België verder weg ligt van Zweden??? 't zal toch niet?!?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tijdsgebrek, vrees ik... Maar om je een ideetje te geven: wij kochten dit behangpapier: http://www.living-lounge.be/catalog/popup_extra_images.php/peiID/143

    Daar deden we 1 muur mee. De andere in groen en geel.

    En kochten deze stickers: http://www.alfred-creation.com/_en/barbapapa/adhesif_barbapapa-barbapapa_family_set-8.php

    Haar meubeltjes zijn in allemaal felle kleurtjes. We kochten een blank kamertjes en schilderen zelf. Je zou het zeker leuk vinden!!!! Ze zouden perfect in jouw dochters kamertje passen, want er zit ook fuchsia en oranje tussen. Een fantastische combinatie vind ik dat!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hé, ik zie dit jurkje nu pas. Prachtstofje!

    BeantwoordenVerwijderen